Umělecká škola. Jak rozvíjet v dítěti umělecké nadání?

malaskareda
24. led 2024

Holky,asi blbý dotaz. Mám dceru v první třídě normální ZŠ, kde chce zůstat(lokalita,kamarádi,sourozenec),nechce přestoupit na ZUŠ a už teď víme,že je umělecky výtvarně nadaná a na střední školu bude určitě směrovat na umělecké zaměření. A můj dotaz je, co můžeme už teď udělat proto,aby se jí dařilo svoje nadání rozvíjet(kroužky,příprava...) Případně co nepodcenit,na co se zaměřit,na co se bere ohled při talentovkách na střední školu atd. Děkuji za odpovědi,vůbec nevím jak to chodí.

zuzkasim
24. led 2024

Nevím, jestli si nepleteš pojmy. Základní školu musí absolvovat všichni až do 9. třídy. Základní umělecká škola je v podstatě spíš volnočasová aktivita, navštěvuje se odpoledne, po vyučování, a tam může tvé dítě rozvíjet nadání, může tam navštěvovat třeba i několik oborů a absolvování jí určitě může výrazně pomoct při talentovkách na střední školu. Je běžné, že už prvňáci navštěvují ZUŠ, takže si to pohlídej v dubnu, to už se dělávají talentové zkoušky na obory do ZUŠ a může od příštího roku začít chodit. Kdyby u vás měli dost volných míst, můžeš se tam zaskočit zeptat i teď, jestli by ji nevzali od druhého pololetí, u nás třeba místa volná moc nebývají, ale pokud jste z kraje, kde takový zájem není, šanci máte.
Jinak teda plánovat dítěti už v první třídě střední školu je docela odvaha🙂 Počkej, až ti do toho hodí vidle puberta. I dítě se nějak vyvíjí, teď podpořte její zájmy a nadání, ale nech ji žít a vybrat si, co ji bude bavit, nakonec to může být něco úplně jiného... připrav se i na tuto variantu.

jaja01k
24. led 2024

@malaskareda Je to tak, jak píše Zuzka. ZUŠ není alternativa běžné ZŠ, je to k tomu navíc. Můj syn chodí do ZUŠ na výtvarku od 1. třídy, mají to jednou týdně odpoledne 3 vyučovací hodiny. Mají skvělou učitelku, dělají věci, ke kterým by se ve školní výtvarce nebo na kroužku nedostal, a vidím, že ho to v té výtvarné tvorbě posouvá. Často učitelé v ZUŠ starší děti právě i připravují na přijímačky na střední.

reeeza
24. led 2024

Uff. Chudák je to teprve prvňáček a už teď maminka ví, že "střední školu bude určitě směřovat na umělecké zaměření" a připravuje prvňáčka na talentovky😅

Já bych v první řadě ubrala.

Ty jí tak akorát můžeš platit všechny možný výtvarný kroužky na ZUŠce. Už teď víme dle tvého nadšení, že jí to zřejmě půjde. Ale to jestli jí to bude bavit nebo jestli jí vydrží zápal nebo jestli jí to urputná maminka nezprotiví, to je ve hvězdách 😁

Jinak já chodila na výtvarku už od školky asi od 5ti let. Pak na ZUŠku na výtvarku, kde jsem byla až do 15ti. Nakonec jsem si vybrala studovat na gymnáziu. Ale vím, že ti co chtěli jít na střední uměleckou se na přijímačky připravovali až ten poslední rok. Do té doby dělali normálně to co ostatní.

A jak už bylo napsáno, ZUŠ nabízí extra uměleckou výuku, ale není to alternativa základní školy.

atomix
24. led 2024

Aaaaa, ambiciozni matka - touha každého dítěte.

jajulin
24. led 2024

Moc si neumím představit tu situaci: ty jsi dcerce nabízela přechod na ZUŠ, aniž bys vůbec tušila, jak taková škola funguje? Podporuj dcerku v tom, co ji baví, najdi jí v okolí všechny možnosti uměleckého vyžití, kromě ZUŠ to může být spousta jiných kroužků, a něco spolu vyberte. Když nebudeš tlačit na pilu, samovolně se to bude postupně rýsovat a získávat konkrétnější podobu. Chodila jsem na ZUŠ na hudební obor od 2. třídy do maturity, jednu chvíli na dva nástroje současně, a přesto jsem nakonec hudbu na SŠ ani VŠ nestudovala, i když to byla jedna z možných variant.

izz76
25. led 2024

Moje dcera chodí na ZŠ která je zároveň i zuš a výuka na ZŠ je s rozšířenou výukou hudby,tance,nebo výtvarné výchovy,záleží co si vyberou. Takže i takové školy jsou a zřejmě nějakou takovou má zakladatelka v okolí. Každopádně jak píšou ostatní dite muže na ZUŠ docházet jako na kroužek,ale je nesmysl předpokládat už v 1tride,ze s dítěte bude umělec.

petlep
25. led 2024

Mám syna ve druhe třídě, hezky maluje, hodně ho to baví, chodí na kroužek do uměleckého ateliéru. Moc si to tam užívá, dětičky učí bezvadná MgA. Samozřejmě je vede a nenásilně rozvíjí ale nechává jim prostor k tomu, co oni chtějí malovat jinak by to nefungovalo a děti ani tolik nebavilo. Žádný ambice si nedělám a mám radost že synových výtvorů.

zzuzinda
26. led 2024

Dcerka chodila ve školce na tanečky, moc ji to bavilo, byla šikovná, od první třídy chodila na kroužek při škole, byl to moderní balet, nám osobně neseděla instruktorka, ale Bára byla spokojená. Ale měli jsme pocit, že jí ten baletní svět není moc blízký. Ale tanec jí šel, bavil ji, tak jsme se šli mrknout do ZUŠ a tam se našla s učitelkou ze školky, která vyučuje současný tanec, Báru si zlanařila, Bára udělala přijímačky na ZUŠ a je tam. ROzvíjí ji to moc. Naskočila k dětem, které už tanec dělaly pár let a během několika měsíců se dostala na jejich úroveň. Teď je v 7. třídě, ve třídě jich zůstalo pár dětí, které jsou naladěny na stejnou vlnu, baví je to, jsou moc šikovné, prý zvládají i prvky pro starší. A příští rok se BAru začne připravovat na přijímací talentové zkoušky na taneční školu. Podle učitelky na to má. TAkže ano, jde krásně rozvíjet v dítěti talent. Ale po mé zkušenosti rozvíjet to, co dělá rádo, co ho naplňuje, jen ho jemně směrovat a jestli se tím bude jednou živit, to je na ní. My jen budeme po ruce a budeme ji podporovat 🙂