4leté dítě skoro nemluví. Jak ho motivovat a pracovat s ním?

Zodpovězené
21. kvě 2020

Dobrý den,

měla bych dotaz ohledně syna. Teď mu byly 4 roky a nechce moc mluvit, od malička nechce opakovat slova. Říká třeba tatn není (místo táta není). Místo máma používá slova (nani nebo neni). Nepoužívá slovo O, to vůbec ve slově neřekne. A místo tohle říká třeba kuhle.

Na druhou stranu dokáže říct třeba větu kde je haf, ale pes třeba neřekne. Nebo cici, ale kočka neřekne. Slovo hotovo (říká jako htv). Když chceme, aby něco zopakoval, tak to neudělá a směje se tomu. Třeba ani pusu nenašpulí, když chceme, aby udělal třeba kuku. Tak spíš vydává jen zvuk kuku. O miminku říká, že je Aa. A u věcí, které neví, jak pojmenovat, jako třeba babičku, tak něco zamumlá jen mezi zuby.

Jak by ho šlo, prosím, motivovat?

Všude poslouchám, že by už mohl mluvit. Ale nevím, jak s ním pracovat, když nespolupracuje.

Děkuji za odpověď.

Dobrý den, 

děkuji za dotaz. V tomto případě je určitě dobré vyhledat odborníka a řeč systematicky rozvíjet. Také bych doporučila se synem absolvovat vyšetření na foniatrii a dětské psychologii, abychom mohli vyloučit sluchové či jiné poruchy u syna. 

Se synem dělejte dechová cvičení (foukání brčkem do vody, sfouknutí svíčky či pití dlouhým brčkem a nasávání malých papírků do brčka. Velice oblíbené a z pohledu dechových cvičení dobře využitelné jsou také foukací fixy.).
Dělejte také artikulační cvičení a formou hry rozhýbejte mluvidla (můžete například zkoušet pít mlíčko z misky jako kočička, tím se nám rozhýbe jazyk. Mezi oblíbená cvičení u dětí patří také hry s bonbóny, kdy si položíme bonbón (doporučuji raději nějaký měkký bonbón, třeba lipo) na jazyk a pomalu ho suneme z úst ven. Nebo bonbón zvedáme až na horní patro a zpět. Syn může také bonbón schovávat pomocí jazyka do pravé či levé tváře nebo pod jazyk.)

V komunikaci se synem dodržujte jednoduché zásady:
Syn by měl co nejlépe vidět na Vaše ústa. Snižte se proto na jeho výškovou úroveň, mluvte pomalu a volte jednoduchá slova i věty.
Vždy po synovi správně zopakujte, co vám řekl - "Ano, táta tu není. Táta šel do práce." 
Dávejte synovy doplňující otázky - Co je na obrázku? Cici. Ano, je tam kočka. Kočka dělá čičí. Co dělá na obrázku kočka? Ano, kočka leží, dělá hají. Kdo ještě dělá na obrázku hají? Nebo jakou má kočka barvu? Atd.
Pracovat se synem můžete také s jeho hračkami. Ideální jsou třeba opět zvířátka. Syn Vám bude říkat, kam je máte dávat a Vy je tam budete dávat. Opakování a napodobení slov či slabik můžete s pomocí puzzlíků. Dítěti podáte puzzlík a řeknete jedno slovo, co na něm je (nebo úplně jiné slovo). Syn si puzzlík vezme a slovo zopakuje. Teprve pak ho může umístit zpět na své místo. 
Pro aktivní rozvoj řeči doporučuji také využívat rytmických básniček doprovázených pohybem (například kolo-kolo mlýnský), děti baví a řeč krásně rozvíjí.  

Určitě vyhledejte logopeda a nechte syna vyšetřit. V případě zájmu mohu také poskytnout online konzultace i cvičební materiály.

S pozdravem,
Dana Svozilová


Mgr. Dana Svozilová, DiS.
Web: www.logopedie-svozilova.cz
E-mail: dana@logopedie-svozilova.cz
Tel.: +420 728 433 982